Pakopelit ovat useimmiten ryhmässä pelattavia pelejä, joissa ratkaistaan mysteeri johtolankoja tulkitsemalla, yleensä jonkin aikarajan puitteissa. Pakopelit ovat tarinoita, joissa pelaajat ovat päähenkilöinä ja vievät tarinaa eteenpäin. Pelatessasi astut hetkeksi toiseen maailmaan, kuin sisään kirjaan tai tv-sarjaan. Tarina etenee sitä mukaa, kun pelaajat ratkovat arvoituksia ja avaavat lukkoja. Lopuksi mysteeri ratkeaa ja ovi aukeaa – päästään ulos pelin maailmasta useaa onnistumisen elämystä rikkaampana.
Pakopeli pitää oikeastaan kokea, että sen riemun voi todella ymmärtää. Pakopeli on kuin suklaarasia, et koskaan tiedä mitä on vastassa seuraavaksi. Samaan tapaan kuin suklaarasiassa, voit yrittää tihrustaa mallikuvia joita pakopelistä on laitettu pakkaukseen. Ennen kuin pelaat peliä – tai maistat suklaata, et kuitenkaan saa kokonaista elämystä joka siihen liittyy.
Tunnetuin pakopeliformaatti lienee pakohuone. Jos omassa kylässä ei kuitenkaan ole pakohuonetta? No problem, pakopelejä voi pelata myös kotona ja liikenteessä – oikeastaan ihan missä vain. Tässä blogissa luettelen erilaisia pakopelien muotoja ja kerron niistä lyhyesti.
- Huonepakopelit
- Virtuaaliset pakohuoneet
- Lautapeli-pakopelit
- Digitaaliset pakopelit
- Pakopelikirjat
- Tulostettavat pakopelit
- Ulkoilma-pakopelit
- Pakopeli-salkut ja muut siirrettävät pakopelit
- Opetukseen tarkoitetut pakopelit
- Pakopelien tyyppiset pelit
![Sähkön haltija tulostettava pakopeli lapsille](https://www.ansatar.fi/wp-content/uploads/2023/03/sahkon-haltija-fb-mainokset-1200-x-628-px-7.png)
Mikä on pakopeli?
Tarkennettaanpa vielä hieman pakopelien määritelmää.
Populaarikulttuurin ilmiöistä pakopelejä voisi verrata vaikkapa kirjaan (ja elokuvaan) DaVinci-koodi, jossa päähenkilö ratkoo arvoituksia ja salaviestejä, jotta saisi ratkaistua suuren mysteerin. Pakopeleissä tehdään aivan samaa, joskin pienemmässä mittakavaassa. Muita pakopelihenkisiä elokuvia ovat esimerkiksi National Treasure elokuvat, joissa metsästetään kadonnutta aarretta. Toisaalta pakopelit ovat lähellä myös jokaista rikostutkintasarjaa – mysteeri – johtolankoja – ratkaisu. Sama kaava toistuu, mutta ympäristö on eri. Pakopelissä olet itse tarinan päähenkilö, Sherlock Holmes, joka nerokkaasti ratkoo mysteeriä.
”The world is full of obvious things which nobody by any chance ever observes.”
Sherlock Holmes, The Hound of the Baskervilles
Yksi pakopelien hienouksista on se, että jokin ihan tavanomainen muuttuu yhtäkkiä kiinnostavaksi johtolangaksi.
Täytyy tunnustaa, että allekirjoittanut ei ensin oikein ollut ymmärtääkseen pakopelin konseptia. Ensikosketukseni pakopeleihin oli pakohuoneessa, enkä kokenut kauhean viehättävänä ajatusta tulla lukituksi jonnekin tai edes sitä, että pitäisi ratkoa arvoituksia, että pääsisin sieltä ulos. Kokeiltuani pakohuonetta totesin, että ei maistu, mutta pakopelien ilo löytyi lopulta pakopelilautapelien kautta. Nyttemmin olen alkanut lämmetä myös pakohuoneille. Joskin en edelleenkään pidä siitä, että peli täytyy ratkaista tiukan aikarajan puitteissa. Onneksi kaikkia pakopelejä ei kuitenkaan tarvitse kellottaa, jos ei itse halua!
Arvoitusten ratkominen on todella palkitsevaa ja välillä hieman turhauttavaa. Mutta aina kun pelaan pakopelejä, saan onnistumisen elämyksiä ja keskityn yhteen asiaan sen koko pelin ajan. Ei tule mieleenkään tarkistaa puhelinta kesken kaiken, vaikka kotona pelattavissa peleissä niin pystyisi hyvinkin tekemään.
Huonepakopelit
Huonepakopelit, tai pakohuoneet ovat mainiota ajanvietettä pienille ryhmille ja niitä löytyykin monipuolisesti ympäri Suomea (ja maailmaa). Pakohuoneessa pelaajat lukitaan tilaan, johon on lavastettu jonkinlainen tilanne, josta heidän täytyy selvitä pois. Useimmiten pelin kesto on tunti. Joskus pakohuoneen idea on ratkaista murhamysteeri tai löytää kadonnut aarre. Pakeneminen ei siis suinkaan aina ole pakohuoneen keskiössä, vaikka nimi antaakin niin ymmärtää. Tyypillistä pakohuoneelle on se, että sen voi pelata läpi vain kerran.
Pakohuoneita voi lavastaa myös vähän yllättävimpiin ympäristöihin ja esimerkiksi Torniosta löytyvällä Farm escape tarjoaa talliin sijoittuvaa pakopeliä, jossa on mukana pelikavereina oikeita eläimiä. Turussa on tarjolla pakopeli, jota pelataan yhdessä koiran kanssa – koira etsiin hajuaistin avulla johtolankoja pakohuoneesta.
”The most beautiful thing we can experience is the mysterious. It is the source of all true art and all science.”
– Albert Einstein
Virtuaaliset pakohuoneet ja ”digi-avusteiset” pakopelit
Virtuaalisia pakopelejä on oikeastaan kahdenlaisia. On sellaisia, joita pelataan tietokoneella tai jollakin mobiililaitteella netissä. Tällöin pelaajien ei tarvitse olla samassa paikassa, vaan osallistuminen tapahtuu videopuhelussa. Peli voi olla joko kokonaan digitaalinen peli, jossa arvoituksia ratkotaan verkkosivustolla/muussa peli ympäristössä, tai se voi olla pakohuone, jota pelataan etänä avatarin avulla. Tällöin avatarina toimii oikea ihminen, joka on pelattavassa pakohuoneessa ja etsii johtolankoja ja toimii niiden kanssa pelaajien ehdotusten mukaan.
Toinen virtuaalisten pakopelien tyyppi on vr-lasien avulla pelattavat pakopelit. Niitä joko mennään pelaamaan paikan päällä samalla tavalla kuin huonepakopelejä tai pelataan kotona virtuaalilasien avulla. Kun peli sijoittuu virtuaalitodellisuuteen, vapaudutaan rajoituksista, joita fyysinen maailma tuo tullessaan – esimerkisi painovoimalla ei ole enää merkitystä.
Pakopeli-lautapelit
Jos menet vaikkapa Prisman lautapeliosastolle, löydät sieltä todennäköisesti pakopelin jokaiselle sormelle. Tunnettuja lautapelibrändejä pakopelien saralla ovat esimerkiksi Exit, Unlock ja Escaperoom. Pakopelilautapelit ovat pakohuoneiden tapaan sellaisia, että sama porukka voi pelata pelin vain kerran läpi – sen jälkeen kaikki arvoitukset ovat tuttuja.
Pakohuonesiin suurin ero lautapelien kanssa on se, että sinulta ei lopu aika kesken arvoituksia ratkoessasi – voit jatkaa peliä niin kauan, kunnes saat sen ratkaistua. Voit myös keskeyttää pelin ja jatkaa sitä silloin kun sinulle sopii. Toisaalta, jos haluat, pelin voi pelata myös aikarajoitettuna – tarkista suosituspeliaika pelin ohjeista.
Joskus pakopeli-lautapelit tuhotaan pelatessa – jos arvoitusten ratkominen vaatii materiaalien leikkelyä ja niihin piirtämistä. Toisinaan pelit voi paketoida nätisti takaisin pakkaukseensa ja laittaa eteenpäin jollekin muulle pelattavaksi. Jotkut lautapelien tekijät jopa tarjoavat tulostettavia materiaaleja peleihinsä, joilla pelin aikana tuhotut materiaalit voidaan korvata ja peliä voi pelata useamman kerran.
Digitaaliset pakopelit
Digitaaliset pakopelit ovat arvoituspelejä, joita pelataan kokonaan digitaalisesti. Peli voi olla mobiilisovelluksessa tai nettisivuilla pelattava ja näyttää joko virtuaaliselta huoneelta tai olla tarinamuotoinen peli, jossa ei pysytä ”yhdessä tilassa”. Digitaalisissa pakopeleissä hyödynnetään mediaa monipuolisesti – joskus pelissä navigoidaan kolmiulotteisessa huoneessa, joskus arvoituksia ratkotaan videoiden, kuvien, tekstin ja äänen perusteella. Digitaalisia pakopelejä voi usein pelata yksin.
Pakopelikirjat
Pakopelikirjoissa mysteerit esitetään kirjan muodossa. Kirjan tukena saattaa olla mobiilisovellus tai nettisivu, jolle arvoitusten ratkaisuja syötetään. Kirjaformaatti ei välttämättä tarkoita, että pakopeleissä on paljon tekstiarvoituksia – tosin niitäkin saattaa olla.
Toisin kuin useimpia muita pakopelien muotoja, kirjapelejä ei ole tarkoitettu pelattavaksi kerralla. Niistä tehdään muutama arvoitus kerrallaan, siirretään sivuun ja jatketaan taas myöhemmin sopivaan aikaan.
Tulostettavat pakopelit
Tulostettavat pakopelit ovat samankaltaisia pelejä, kuin lautapelipakopelit. Lautapelien tapaan niissä voi olla tukena digitaaliset lukot ja digitaalisia materiaaleja, joita tarkastellaan pelaamisen yhteydessä. Tulostettavat pelit ovat aivan yhtä viihdyttäviä kuin lautapelit ja tarjoavat onnistumisen elämyksiä samaan tapaan kuin mikä tahansa pakopelien muoto.
Tulostettavien pakopelien etuna on se, että jos vain omistaa tulostimen, pelin saa netistä käsiinsä sillä hetkellä kun päähän pilkahtaa, että nyt olisi kiva pelata pakopeli.
Tutustu Ansattaren tulostettaviin pakopeleihin täällä.
Ulkoilma-pakopelit
Ulkoilmapakopelit voivat olla joko ulos lavastettuja pelitiloja tai arvoituspelejä, jotka on rakennettu johonkin kaupunkiin.
Lavastetut pakopelit voivat olla vaikka ulkoilmamuseoon tai muuhun sopivaan ympäristöön lavastettuja pelejä. Ne muistuttavat pakohuonetta, mutta suuremmassa mittakaavassa. Sen sijaan, että ratkot arvoituksia yhdessä huoneessa, pelikenttänäsi voi olla kokonainen maatila.
Kaupunkipakopelissä on tukena tuloste tai mobiilisovellus, jossa arvoitusten tehtävänannot annetaan. Arvoitusten ratkaisut kuitenkin löytyvät ihan normaalista kaupunkiympäristöstä – minne patsas osoittaa, kun seisot tietyssä kohdassa? Mitä patsaan kuvaustekstissä lukee? Tuttu ympäristö muuttuu arvoitusten kentäksi.
Ulkoilma-pakopelejä löytyy esim Tampereelta.
Pakopeli-salkut ja muut siirrettävät pakopelit
Tarjolla on myös siirrettäviä pakopelejä, jotka jäljittelevät hyvin läheisesti pakohuoneita. Pakohuonesalkuissa voi olla fyysisiä lukkoja, magneettilukkoja, digitaalisia ja mekaanisia osia, sekä useimmiten mobiilisovellus, joka tukee pelin pelaamista. Yleensä tällaiset pakopelit ovat salkussa tai matkalaukussa. Pelin voi tilata minne tahansa – isoihin juhliin, kaverien kokoontumiseen tai firman bileisiin.
Siinä missä pöytäpakopelit ovat yleensä kasa paperia, salkkujen avulla poi päästä hyvinkin lähelle oikean kaltaista pakohuonekokemusta juuri sen takia, että saa oikeasti pidellä lukkoja käsissään ja tutkia ja koputella johotolankoja.
Pakopelisalkut toimivat hyvin tilanteessa, jossa pelaajia olisi vaikkapa kymmeniä – kuitenkin niin paljon, että pelaajaryhmiä pitää olla monta, että kaikki osallistujat oikeasti pääsevät tekemään ja osallistumaan pelaamiseen. Joskus siirrettävän pakopelin oheen voi tilata myös ohjaajan, joka hoitaa käytännön järjestelyt ja ohjelmanumeron vetämisen.
Opetukseen tarkoitetut pakopelit
Pakopelit tuovat aiheeseen kuin aiheeseen hieman jännitystä. Siksi ne voivatkin olla kiinnostava asia tutustua johonkin uuteen asiaan. Pakopelin tarinan lomaan on helppo ujuttaa faktatietoa. Lukkojen avaimina voi toimia vastaukset fakta-kysymyksiin.
Esimerkiksi: Kala-aiheisessa pakopelissä täytyy löytää oikea järjestys kaloille, jotta voi edetä pelissä. Kullakin kalalla on oma numero tai kirjain. Jotta pääsisi etenemään, täytyy lukea tarkkaan kunkin kalan lajikuvaukset ja tarkkailla kuvia. Oikea ratkaisu löytyy tästä faktatiedosta, vaikkapa asettamalla kalat sen mukaan oikeaan kokojärjestykseen. Sitten kalojen numeroista syntyy avainkoodi lukkoon. Ja pelaaja oppi vahingossa vähän tietoa kaloista.
Pakopelien tyyppiset pelit
Pakopeli on sarja arvoituksia, joiden lopussa seisoo ratkaisu. Jos arvoitusten ratkaiseminen kiinnostaa, tarjolla on kirjoja, joissa on aivopähkinöitä ja arvoituksia toistensa perään. Joskus arvoitukset on linkitetty toisiinsa tarina muotoiseksi ketjuksi, toisinaan ei.
Jos pakopeliarvoitukset alkavat tuntua tutuilta, aivopähkinä kirjoissa on tarjolla suurempaa arvoitusten kirjoa ja vaihtelevia vaikeusasteita.
Rikospaikka-mysteeripelit ovat myös hyvin pakopelejä lähellä. Niitä on tarjolla lautapeliosastolla ja pakopelien tapaan ne ovat pelattavissa vain kerran.