Löydä aikaa yhdessäoloon mysteeriä ratkoen
Tulostettava arvoituspeli tarjoaa sinulle mahdollisuuden päteä, pitää hauskaa ja tutustua paremmin pelikavereihin.
Kosminen koitos – pelasta maapallo
Avaruuslaivue on miehittänyt maan kiertoradan. Vieras sivilisaatio uhkaa ottaa maapallon haltuunsa. Teidät on valittu pelastamaan maapallo älykkyytenne avulla.
- Vaikeustaso: 3,5/5
- Pelaajamäärä: 1-3 pelaajaa per ryhmä
- Kenelle: Nuorille ja aikuisille, illanviettoon viihdykkeeksi tai kehittämään yhteistyökykyä ja ongelmanratkaisutaitoja.
- Peliaika: n. 1-2 h
- Pelikerrat: 3
Osta, tulosta ja pelaa – Helppo ottaa käyttöön!
Miten tulostettavat pakopelit toimii?
- Tulosta
- Avaa peli netissä
- Ratkaise arvoitus tulosteessa
- Syötä ratkaisu digilukkoon
- Ratkaise arvoituksia, kunnes pääset pelin läpi.
Pelaa yhdessä tai yksin!
Mikä on pakopeli?
Pakopelissä ratkotaan yksin tai yhdessä tarinallista mysteeriä. Tarinan lomaan on aseteltu siihen liittyviä tehtäviä ja arvoituksia. Tehtävän ratkaisemalla päästään eteenpäin tarinassa ja pelissä. Tehtävät voivat olla esimerkiksi salakoodin purkamista, poikkeavuuden etsimistä tai hahmottamiseen liittyviä.
Tehtävien ratkaisemisesta saat koukuttavia onnistumisen elämyksen tunteita!
Ansattaren peleissä tehtävien ratkaisut syötetään pelin nettisivuilla oleviin “digitaalisiin lukkoihin”. Pakopeli-sanan sijaan pelejä voisi kuvailla esimerkiksi mysteeripeleiksi tai tarinapeleiksi.
Ohjelmaa illanviettoon
Sido (vertauskuvallisesti) kaverisi tulostettavan pakopelin ääreen. Pelaamisen ohessa tutustut paremmin pelikavereihin – tai ongelmanratkaisian luonteesta riippuen – laitat ystävyyden koetukselle 😀
Edullinen vaihtoehto pakohuoneille
Mysteeristä viihdettä murto-osalla perinteisten pakohuoneiden hinnasta.
Pelaa missä tahansa
Tulosta pakopeli valmiiksi ja vie se helposti mukanasi minne tahansa. Kunhan internet toimii, pystyt pelaamaan peliä sijainnista riippumatta.
Testaa älykkyytesi
Nopeimmat ovat päässeet pelin läpi 20 minuutissa. Normaaleilla kuolevaisilla pelaamiseen menee noin 1,5 tuntia.
Kumpaan ryhmään sinä kuulut?
Kehittävä kilpailu
Jaa porukka 2-3 ryhmään ja anna jokaiselle oma peli.
Mikä ryhmä ehtii ratkaista tehtävät ensin ja pelastaa maapallon?
Aivoja aktivoivaa tekemistä
Pakopelin pelaaminen aktivoi ja ohjaa toimimaan yhdessä. Vaihtelevat tehtävätyypit pakottavat keksimään uusia lähestymiskulmia asioihin -samalla ongelmanratkaisukyvyt joutuvat testiin.
Ratkaise arvoitus askel kerrallaan – jos ei muuten, niin vinkkien avulla
Pelin arvoitukset ovat vaihtelevia ja kuljettavat pelin tarinaa eteenpäin. Mikäli tarvitset apua tehtävien ratkaisuun, kurkista pelin vinkit, joiden avulla pääsette pelin varmasti läpi! Peli etenee ”aikajärjestyksessä”, joten pelaajien täytyy aina ratkaista yksi lukko päästäkseen eteenpäin ja seuraavaan lukkoon.
Osta, tulosta ja pelaa – helppo ottaa käyttöön
Kosminen koitos – pelasta maapallo
Avaruuslaivue on miehittänyt maan kiertoradan. Vieras sivilisaatio uhkaa ottaa maapallon haltuunsa. Teidät on valittu pelastamaan maapallo älykkyytenne avulla.
- Vaikeustaso: 3,5/5
- Pelaajamäärä: 1-3 pelaajaa per ryhmä
- Kenelle: Nuorille ja aikuisille, illanviettoon viihdykkeeksi tai kehittämään yhteistyökykyä ja ongelmanratkaisutaitoja.
- Peliaika: n. 1-2 h
- Pelikerrat: 3
Pelaajien kommentteja
“Suositellaan peliä! Sisältää paljon erilaisia tehtäviä, joiden ratkaiseminen on hauskaa. Tarina pelin ympärillä on mielenkiintoinen. ”
– Sini ja Mikko (Kosminen koitos)
“Aivan huippu teema! Monipuolisesti koko rahalla tekemistä!”
– Kekri-pelin pelaaja
”Peli oli kokonaisuudessaan tosi viihdyttävä ja mukavan vaihteleva erilaisine mekaniikkoineen. Tarina oli myös oikein kiinnostava ja kietoutui hienosti kekrijuhlaan. Pidin myös kuvituksesta, oli oikein tarkoitukseen sopiva. Pelissä on paljon enemmän pelattavaa kuin esim. Exit-peleissä. Tykättiin kokonaisuudesta tosi paljon!”
– Marjo ja Pasi (Kekri)
“Pelissä on monipuoliset tehtävät ja vaikeustaso vaihteli tehtävien välillä kivasti. Ohjepaperi oli selkeä ja koodisivusto toimi hyvin.
Kivaa oli se, että vanhoihin tehtäväpapereihin piti palata. Se lisäsi vaikeustasoa, mutta toi myös mielenkiintoa. Se, että vihjeitä oli useampi ratkaisua koti, oli mielestämme hyvä asia.
Voisin suositella peliä. Haastava pakopeli, jonka kuljettaminen minne tahansa on helppoa. ”
– Hannakaisa (Kosminen koitos)
“Pelaaminen onnistui, kiitos kovasti pelistä! Nuoria on vähän vaikea saada innostumaan mistään, mutta kaksi porukkaa lähti tätä ratkaisemaan ja innostuivat pelaamaan loppuun asti. Ratkaisijat olivat 6-8 luokkalaisia, jotka eivät olleet pelanneet tällaisia aikaisemmin.”
– Nuoriso-ohjaaja (Sähkön haltija)
-
Kosminen koitos – tulostettava pakopeli22,50 € sis. alv 25,5%
-
Power blackout – Printable escape game for +8-year-olds16,95 € sis. alv 25,5%
-
Sähkön haltija – Tulostettava pakopeli 8+ vuotiaille16,95 € sis. alv 25,5%
Usein kysytyt kysymykset:
Mikä on pakopeli?
Pakopelissä ratkotaan yhdessä jonkinlaista tarinallista mysteeriä. Tarinan lomaan on aseteltu siihen liittyviä tehtäviä ja arvoituksia. Tehtävän ratkaisemalla päästään eteenpäin tarinassa. Ansattaren peleissä tehtävien ratkaisut syötetään pelin nettisivuilla oleviin “digitaalisiin lukkoihin”.
Voinko pelata peliä ilman tulostinta?
Pelissä voi olla leikattavia tai taitettavia osia, jotka vaativat pelin pelaamista tulosteena. Ansattaren pelit ovat mustavalkoisia, joten et tarvitse väritulostinta.
Onko peli sopiva lapsille?
Sähkön haltija -peli on sopiva 8+ vuotiaille. Kannattaa kuitenkin olla aikuinen valmiina auttamaan, jos pelaajat jäävät johonkin kohtaan jumiin. Muissa peleissä ei ole varsinaisesti pelottavia elementtejä, mutta tehtävät ovat haastavampia.
Voiko useampi ryhmä pelata peliä samaan aikaan?
Voi. Jokaista ryhmää kohden tulostat oman peli-pdf:n. Tarkista ostamisen yhteydessä kuinka monta lisenssiä (= kuinka monta ryhmää voi pelin pelata) peliin kuuluu.
Voiko peliä pelata yksin?
Ansattaren pakopelejä voi pelata myös yksin.
Kuinka monta kertaa peliä voi pelata?
Sama ryhmä voi pelata pelin vain kerran, koska sen jälkeen arvoitukset ovat heille tuttuja, ja aivopähkinät ratkaistu. Pelin ostaessa saat useamman lisenssin, joten peliä sinänsä voi pelata esimerkiksi useampi ryhmä samaan aikaan.
Onko peli helppo oppia?
Pelin ohjeet mahtuvat yhdelle sivulle, joten peli on helppo oppia. Käytännössä: tutkit auki olevia materiaaleja, ratkaiset tehtävän, syötät vastauksen digilukkoon, saat ohjeen kuinka monta sivua voit avata, tutkit materiaaleja, ratkaiset tehtävän…. kunnes kaikki tehtävät on ratkaistu. Mekaniikka on helppo, tehtävien vaikeustaso vaihtelee.
Entä jos ei osata ratkoa arvoituksia? Onko pelissä vinkkejä?
Pelissä on vinkit eriteltynä jokaista tehtävää varten. Vinkit löytyvät kunkin lukon yhteydestä nettisivuilta. Nettisivuilla on myös pääsy oikeaan vastaukseen.
Sopiiko peli synttäriohjelmaksi/ohjelmaksi tapahtumaan?
Sähkön haltija -peliä on käytetty ohjelmana synttäreillä, jolloin useampi joukkue on pelannut peliä samaan aikaan. Kosminen koitos -peli sopii illanviettoihin. Kekri-peli on yleensä aikaavievempi ja sopii kenties paremmin kaikessa rauhassa yksin pelattavaksi tai pidemmän kaavan mukaiseen istuskeluun.
Kuinka paljon aikaa pelin valmistelu vie?
Ennen peliä sinun tulee tulostaa peli, varmistaa, että pelaajilla on yksi kännykkä tai tabletti, jonka avulla pääsee käsiksi digilukkoihin.
Millaisia tehtäviä/arvoituksia Ansattaren pakopeleissä on?
Pakopeleissä käytetään enimmäkseen ”pakopeleistä tuttuja” pelimekaniikkoja – eli jos olet pelannut paljon pakopelejä, tehtävätyypit voivat olla sinulle tuttuja. Tehtävät on kuitenkin aina istutettu osaksi tarinaa, joten täsmälleen samanlaista tehtävää et ole missään nähnyt.