Kuvaus
Huhu rehtorin salahuoneesta houkuttelee oppilaat tutkimusmatkalle. Rehtorin aikakone vie pelaajat Suomen esihistorian pyörteisiin.
- Vaikeustaso: sopii aloittelijoille, suunniteltu 5-luokkalaisille (Opettajille suunnattu pelipaketti tästä linkistä.)
- Pelaajamäärä: 1-4 per ryhmä – usea ryhmä voi pelata samaan aikaan
- Pelitilanne: peli on suunniteltu pelattavaksi luokkahuonetilanteessa, mutta sopii myös itsenäisesti pelattavaksi.
- Peliaika: 3-4 oppituntia. Huomaa, että peliaika riippuu todella paljon ryhmästä ja esim ryhmätyötaidoista.
- Pelaamiseen tarvitset: sakset, kyniä, tietokone/mobiililaite, internetyhteys jokaiselle ryhmälle
- Lisenssit: Pelin ostaessasi ostat yhden lisenssin peliin, voit siis pelata peliä yhden yhden session, jossa voi olla useampi pieni ryhmä mukana. Jos haluat pelata pelin uudelleen eri kokoonpanon kanssa, ole hyvä ja osta peli verkkokaupasta uudelleen tai osta useampi lisenssi kerralla.
Pelin matka kulkee rehtorin huoneesta kivikaudelle, pronssikaudelle ja rautakauden kautta keskiajan kauppiaan puotiin. Pelissä on 5 tehtävää, joiden ratkomiseen on testipeleissä mennyt luokalta 3-4 oppituntia.
Pelin arvoitukset ovat vaihtelevia, vaikeustasoltaan ”sopivan haastavia” ja kuljettavat pelin tarinaa eteenpäin. Mikäli pelajat tarvitsevat apua tehtävien ratkaisuun, niitä voi saada digilukkojen yhteydestä. Peli etenee ”aikajärjestyksessä”, joten pelaajien täytyy aina ratkaista yksi lukko päästäkseen eteenpäin ja seuraavaan lukkoon. Pelin kehitysvaiheessa on ollut mukana kaksi 5-luokanopettajaa.
”Pelin valmistelu on aivan ihastuttavan helppoa! Ja bonusta toki siitä, että erilaiset oppilaat ja oppijat pystyivät työtä tekemään omilla vahvuuksillaan. Etenkin ruukkutehtävä oli juuri sellainen, missä ryhmä loisti, jos osasi tehdä ryhmätyötä! Luetunymmärtämistehtävä ei ollut liian haastava, uskon että myös S2-oppilaat olisivat pärjänneet sen kanssa jos olisivat ryhmän kanssa edistyneet siihen tehtävään asti. ”
-Lotta, 5-luokanopettaja
Näin peli toimii:
- Kerää pelissä tarvittavat välineet valmiiksi (tässä tapauksessa kyniä ja sakset).
- Avaa digilukkojen nettisivu esim puhelimeen tai tablettiin.
- Jos teitä on paljon, jakautukaa 2-4 hengen ryhmiin ja käytää ohjeet läpi:
- Ratkotte arvoituksia, jotka ovat tulosteessa.
- Kun saatte arvoituksen ratkaistua, syöttäkää koodi nettisivuilla olevaan lukkoon.
- Lukko kertoo sinulle onko vastaus oikein vai väärin. Jos se on väärin, voitte tutustua lukkojen yhteydestä löytyviin vinkkeihin.
- Kun koodi on oikein, lukko aukeaa ja avautuva näkymä kertoo, mitkä sivut saatte avata tulosteesta seuraavaksi.
- Peli päättyy, kun olette saaneet kaikki lukot auki.
Kun ostat Rehtorin salahuone -pakopelin, saat:
- Tulostettavan, mustavalkoisen pdf-materiaalin, jossa arvoitukset ratkotaan
- Linkin digitaalisiin lukkoihin
- Koko pelin kerralla pelaamiseen
- Vinkit avuksi arvoitusten ratkaisemiseen digilukkojen yhdeydessä
Kuinka digitaaliset materiaalit toimitetaan:
- Lataa pdf:t ostotapahtuman jälkeiseltä sivulta TAI sähköpostista, joka sinulle tulee hetken kuluttua ostosta.
- Linkki lukkoihin on sähköpostissa. Sähköposti tulee osoitteesta info (at) ansatar.fi, jos sähköpostia ei näy, tarkastathan roskapostikansiosi.
- Tulosta pakopeli-tiedosto yksipuolisena, jokainen sivu omalle paperiarkille. Tuloste on mustavalkoinen.
Lisätietoa
Peli on tarkoitettu ensisijaisesti käyttöön kouluissa. Jos ostat pelin johonkin muuhun tarkoitukseen, ota huomioon, että lapsi on voinut pelata pelin oppitunnilla. (Peli on julkaistu lokakuussa 2024).
Ansatar on Kontiolahtelainen peliyritys. Ansattaren pelit suunnitellaan ja toteutetaan Suomessa. Pelit yhdistelevät tuttuja ja uusia, peliä varten keksittyjä arvoitusmekaniikkoja. Tulosteet on suunniteltu mustavalkoisiksi ja siten, että ne kuluttaisivat mahdollisimman vähän tulostimesi musteita.